Wednesday, 24 August 2011

i'm soooooooRRy.......

Assalamualaikum...

Hari ni aku nak bebel sket pasal MAAF..  just nak ckp je pe yg aku rasa pasal maaf ni.. Maklum la..sekarang kan dah nak raya... byk betul org yg mintak maaf... ayat standard... 'SELAMAT HARI RAYA... MAAF ZAHIR DAN BATIN'... Tapi betul ke x nak mintak maaf...haaa...itu yg kite x tahu... 

Bagi aku.. maaf ni senang di ungkap tapi susah nak d terima.. nak2 lagi bila salah yang di buat 2 mmg betul2 salah n menyebabkan sesetengah pihak 2 kecik hati... Yup..mmg betul...kita kena sentiasa maafkan orang yang mintak maaf ngan kita... dengan memaafkan orang lain..hati akan jadi lagi tenang...n seelok2 nye..sebelum kita tidur.. maaf kan suma salah yang orang lain penah lakukan kat kita..mana la tahu...malam 2 malam terakhir kita ke..huhuhu... 

Dalam hadis pon de sebut sal memaafkan orang len... antara nya :

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: Musa bin Imran as pernah berkata, “Wahai Tuhanku, siapakah orang yang paling mulia pada pandanganMu? Allah swt menjawab: Barangsiapa yang memberi maaf meskipun dia memiliki kemampuan untuk membalas dendam.”(HR Baihaqi)

Dari Muaz r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa menelan kemarahannya sedangkan dia berkuasa untuk membalas kemarahannya itu, maka pada hari kiamat kelak Allah akan memanggilnya di hadapan seluruh makhluk dan dia diberi peluang untuk memilih bidadari mana sahaja yang dia sukai.”(HR Abu Daud)

So.. jom la kita muhasabah diri kita..de x kita berdendam ngan sapa2...lau de..maafkan la... jangan de niat untuk balas dendam n percaya la..suatu hari nnt..Tuhan mesti akan balas.. sebab hidup kita ni cam roda..kadang2 kat atas..kadang2 kat bawah.. :) n dah dekat raya da ni.. so..sesuai sgt la 2 mintak maaf... kang klu mintak maaf hari len kang...dorang ckp buang tebiat plak... hehehe...

Kat sini aku pon nak mintak maaf jugak klu aku de wat salah ngan sapa2... mungkin  aku x sedar ke..de trguris hati sapa2...I'M SORRY~~~~ n thanks jugak sapa2 yg sanggup bca entri ni sampai habis..sebab panjang jugak r aku membebel...cam bole jadi pkar motivasi pulak kan... muahahahaha... =p opsss...terlebey sudah...      
      I'M SORRY~~~

salam bersambut..
ukhwah terjalin...
p/s : utk peringtan diri sndri jugak... =)      

3 comments:

  1. sebenanrnya maaf nie klau ble bila2 je kita ble ungkapkan... bukan je tibanya ari raya...

    tapi,, hari raya nie kira spesel la juga.. sbb mudah pula, orang nk memaafkan salah kita pada mereka.. mungkin minda mereka da diset jadi macam tu...

    neway ska entri maafla ya klau komen kuar tajuk ckit...^^

    ReplyDelete
  2. hehehe... btol 2... raya sgt simbolik ngan mintak maaf.. ble mintak maaf hari len...msti de org pk buang tebiat... biasa la msyrkat skrg..wat bek pelik..wat jgn..mende biasa.. huhuhu... tq.. ^_^

    ReplyDelete